Trammuseum Sint-Pieters-Woluwe

Op zoek naar een leuke uitstap bij dit druilerige weer, kwam ik uit op het Trammuseum van Sint-Pieters-Woluwe. De foto’s van oude rijtuigen die ik op de site van het museum zag overtuigden me helemaal. Dus snel even online geboekt en op weg naar pure nostalgie !

 

Plaats van afspraak

Het museum bevindt zich in de stelplaats van Sint-Pieters-Woluwe, waar het twee van de drie hangars bezet. De collectie omvat niet minder dan 130 historische voertuigen, waarvan een negentigtal tentoongesteld worden (en nog rijvaardig zijn – jawel !). 

Het trammuseum werd in 1982 opgericht door werknemers van de MIVB en enkele gepassioneerde liefhebbers van het openbaar vervoer. Het biedt je een kijk op de evolutie in mobiliteit sinds 1850.

Het museum draait trouwens volledig op vrijwilligers. Zij staan in voor de exploitatie en het onderhoud van de voertuigen.
Bovendien zorgen ze ook voor de ritten die je kan maken met de historische trams.
En ja, natuurlijk stond ook dát op het programma (maar daarover straks wat meer …)

Het trammuseum van Sint–Pieters-Woluwe heeft trouwens één van de grootste collecties oude trams, bussen, taxi’s, rijtuigen en voorwerpen ter wereld. Daar mogen we dus best wel fier op zijn.  Ik wil jullie hier alvast enkele van die pareltjes tonen.

De “Paardentram”

Al meteen één van mijn favorietjes ! Hij reed tussen 1889 en 1908. Als je op de foto inzoomt merk je dat de tram achteraan een 5de wiel heeft. Dit werd van het spoor gehaald bij hindernissen of op moeilijke kruispunten. Wat goed van pas kwam omdat deze “Paardentram” de lijn “Beurs-Sint Joostplein” verzorgde door smalle en kronkelige straatjes.

Ook het bekijken waard

Tram 415 (1894-1904) : ook een  oud paardenrijtuig, maar al met een beperkte motorisatie. Dit rijtuig met nieuwe aandrijvingsmethode was in dienst op de 1ste elektrische tramlijn tussen het Noord- en het Zuidstation.

En dat ook oudere rijtuigen reeds versierd werden voor de feestdagen is duidelijk te merken aan rijtuig 1064. Knap toch ?

En geef toe : het interieur van die oude rijtuigen, zoals hier bij rijtuig 671 ; ook pure nostalgie !

Dienstvoertuigen

Wie vervoer zegt, denkt natuurlijk tevens aan onderhoud en depannage. In het trammuseum vind je ook daar voertuigen van terug.

Bij deze wil ik toch ook graag wat uitleg geven. Tram 95 (1904-1975) is immers een sneeuwruimer. Met zijn enorme draaiborstels uit witte bamboetwijgen, die door een aparte motor werden bediend, werd hij ingezet om de lange lijnen naar Tervuren en Vilvoorde sneeuwvrij te maken.

Maar ook onderstaande rijtuigen werden ingezet bij onder ander pannes of problemen met de bovenleidingen.
En enig idee waar dat schattig Renaultje (1956-1964) destijds voor diende ? 
Blijkbaar was dit het voertuig dat door de elektrische dienst gebruikt werd in geval van onderbrekingen op het net (noteer dezelfde kleur als de andere dienstvoertuigen)

Ter info : in het museum vind je natuurlijk ook nog oude bussen en meer recente trams, maar het zijn toch vooral de historische rijtuigen die mijn aandacht hadden. 

Maar deze prachtige Chevrolet uit 1948 (eigendom van toenmalige “Taxis Verts”) wou ik toch ook even delen. Hij is te vinden in het hoekje “taxi’s” van het museum.
Eerlijk gezegd zou ik het leuk vinden om eens door zo’n taxi opgehaald te worden ! 🤩

Ritje met historische tram

Als kers op de taart trakteerden we onszelf op een ritje met een historische tram van de Belle Epoque. Dit moet je echt doen als je het museum bezoekt !

Ons rijtuig dateert van 1906. De bestuurder was destijds dan wel al beschermd door een windscherm, maar verder stond hij gewoon op een open platform. Hij had ook geen stoel, moest dus zijn hele dienst rechtstaand afwerken !

Het werd een leuk ritje met alles op en aan. Zelfs de kaartjesknipper kwam langs ! 😊
De rit bracht ons in ongeveer een uurtje van het Trammuseum over de ‘Vier Armen’ tot aan Tervuren Station en terug. 
Onderweg vertelde een enthousiaste vrijwilliger bovendien alles over tramritten van die tijd.

Voor de terugrit zaten we in de open wagen die aan rijtuig 984 vast hing. Deze werd tussen 1910 en1930 gebruikt, en stond bekend als “baladeuse”. Deze wagen werd maar 6 maanden per jaar gebruikt.
Begrijpelijk voor België. Want heel leuk bij mooi weer, maar zoals  de gids ook opmerkte : bij regen en wind een stuk minder gezellig. Wat we trouwens zelf mochten ervaren, gelet op het koude en natte weer tijdens ons bezoek …

Zo, hopelijk heb ik jullie kunnen laten meegenieten van deze leuke uitstap. Ik vind het in elk geval een aanrader.

En oh ja, van één van de vrijwilligers vernam ik bovendien dat je een oude tram of bus kan inhuren. Misschien een ideetje voor een speciale verjaardag, een jubileum ?
Ik hou het in elk geval in het achterhoofd !

Voor nog meer info kan je terecht op de mooie en uitgebreide site van het Trammuseum van Sint-Pieters-Woluwe.

TIP : Nog niet ingeschreven op mijn nieuwsbrief ? Doe het dan nu meteen door middel van het inschrijfformulier. Zo mis je geen enkel nieuw blogbericht !

Ook via mijn FB-pagina en mijn Instagramprofiel kan je me volgen. Klik hiervoor simpelweg op de betreffende buttons bovenaan het blogbericht of op de Homepage.
                                         Klik HIER om terug naar de Homepage te gaan

4 reacties op “Trammuseum Sint-Pieters-Woluwe”

  1. Bonne idée de sortie riche d’histoire !
    Terminer la visite du musée par un trajet dans un modèle de 1906 devait être très sympa!

  2. Veel nieuwtjes om te weten!
    Het flitst je weer even in de tijd…🚞
    En die auto’s…🚗
    Als je naar Wengen reist dan is er ook zo’n oude trein die je van het ene dorpje naar het andere brengt. Pure nostalgie!
    Mooi geschreven ook!

  3. De teoeristische en culturele mogelijkheden in eigen land aan het verkennen ?
    Leuk hoor en zeer interessant om met seth eens te bezoeken. Alvast bedankt het was zeer leuk om een tikje nostalgie weer te zien 😊

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *